دوشنبه 17 اردیبهشت  
×   خانه   همه مطالب   ویدئو   اقامتگاه های بوم گردی
بستن
مطلب مورد نظر خود را بر اساس استان از روی نقشه انتخاب کنید.
نام استان:  مازندران

⚡اصفهان نصف جهان | جاذبه ها و تفریحات آن + عکس

⚡اصفهان نصف جهان | جاذبه ها و تفریحات آن + عکس

⚡اصفهان نصف جهان | جاذبه ها و تفریحات آن + عکس


نویسنده: زهرا آذرنیوش
07 مهر 1402

نزدیک ترین اقامتگاه ها و ویلا ها به ⚡اصفهان نصف جهان | جاذبه ها و تفریحات آن + عکس جهت اجاره و رزرو



  • اصفهان؛ شهر تاریخ، فرهنگ و هنر :

اصفهان از شهرهای هنری و تاریخی ایران به شمار می‌رود. این شهر زیبا، با سابقه تاریخی غنی، موزه‌ای پویا و زنده از فرهنگ، هنر، معماری و تاریخ را در دل خود جای داده است. آثار تاریخی، فرهنگی- هنری و تفریحگاه‌های هیجان‌انگیز اصفهان برای گردشگران جذابیت فوق‌العاده‌ای دارند. هرساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری به تماشای این زیبایی‌ها می‌آیند تا شکوه و عظمت تاریخ و هنر را از نزدیک تماشا کنند و لذت ببرند. 

اصفهان زیبا

نمایی از شهر اصفهان

  • اصفهان کجاست؟ 

شهر اصفهان، مرکز استان اصفهان و از شهرهای بزرگ ایران به شمار می‌رود و به نصف جهان شهرت دارد. این شهر زیبا از سمت جنوب به کوه صفه، از شمال به شاهین‌شهر، از غرب به خمینی‌شهر و از سمت شرق به دشت سگزی ختم می‌شود. 
اصفهان در طول تاریخ به نام‌های مختلفی خوانده شده است، سفاهان، سپاهان و اسپاهان نمونه‌هایی از این دست هستند. این شهر بعد از سلطه اعراب به تدریج به اصفهان شهرت یافت و تا به امروز نیز به همین نام خوانده می‌شود.  

نمایی از اصفهان

اصفهان زیبا

  • درباره اصفهان :

سابقه شهر اصفهان را به عهد باستان و روزگار اساطیری ایران می‌رسانند. بنای این شهر را در اساطیر به تهمورث نسبت می‌دهند. این شهر زیبا در برخی متون تاریخی، گاهی با نام «جی» در پارس، معرفی شده است و در مواردی نیز از آن با عنوان «گابای» نام می‌برند. 
اصفهان اقامتگاه سلطنتی شاهان هخامنشی نیز بود. به گفته برخی منابع تاریخی، زمانی که کوروش بزرگ، بابل را فتح کرد و یهودیان را از اسارت رهانید، بعضی از آنها را به اصفهان فرستاد؛ آنها در نزدیکی جی ساکن شدند و در همانجا ماندند.  

شب های اصفهان

شب های اصفهان


در دروه ساسانیان، یک پادگان نظامی با دستور یزدگرد اول، برای اعزام نیروی کمکی و آموزش آنها در اصفهان بنا شد. بجز این پادگان، سه مرکز نظامی در جاهای دیگر ایران نیز ایجاد کردند. پادگان نظامی اصفهان را که در آن زمان سپاهان نام داشت، برای آموزش نیروهای کمکی در نظر گرفتند. برخی براین باورند که بخش جی را خسرو اول انوشیروان بنا کرد و حضور یهودیان در این منطقه را در دوره ساسانیان می‌دانند. 
با وجود قدمت زیاد اصفهان، از دوره پیش از اسلام در این شهر، تنها بقایایی از آتشکده‌ ساسانی در کوه آتشگاه به جای مانده است. بیشتر آثار این شهر از دوره اسلامی، به‌ویژه دوره حکومت صفویان به‌جای مانده‌اند که این شهر، پایتخت آنها بود. 

نمایی از بازار اصفهان

بازار سنتی اصفهان


شهر اصفهان در دوره دیلمیان و حکومت رکن‌الدوله، بسیار آباد بود و در دوره سلجوقی نیز بعد از فتح شهر و ویرانی آن، سلجوقیان دوباره شهر را از نو بنا کردند. به گفته منابع تاریخی، برای بازسازی شهر در دوره سلجوقی، حدود ۵۰۰۰۰۰ دینار هزینه شد.
طغرل، آلب‌ارسلان و ملکشاه سلجوقی اصفهان را پایتخت خود قرار دادند و این شهر در دوره حکومت ملکشاه، با تدبیر خواجه نظام‌الملک طوسی، به اوج شکوه خود رسید و بر جمعیت آن اضافه شد. 
شهر اصفهان در دوره پادشاهی صفویان، به پایتختی ایران درآمد و به اوج رونق خود دست یافت. بسیاری از بناهای تاریخی به جای مانده در این شهر، مربوط به دوره صفویان هستند. زیبایی‌های اصفهان و معماری‌های فوق‌العاده آن، سبب شهرت این شهر به نصف جهان شد. 

 اصفهان

اصفهان

  • راهنمای سفر به اصفهان :

اصفهان بادیدنی‌های متنوع و زیبایی که در دل خود دارد، به یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری ایران تبدیل شده است. این موقعیت موجب شد گردشگران داخلی و خارجی بسیاری به شهر سفر کنند. سفر به اصفهان از راه‌های زمینی و هوایی امکان‌پذیر است؛ شما می‌توانید طبق برنامه‌ریزی و بودجه‌ خود، هریک از این راه‌ها را برای سفر انتخاب کنید.

 سفر هوایی به اصفهان :

سفر هوایی یکی از بهترین روش‌های سفر به اصفهان است. اصفهان به فرودگاه بین‌المللی مجهز است و همه روزه از ایرلاین‌های مختلف به این شهر پرواز می‌شود. فرودگاه اصفهان خارج از شهر است و برای داخل شدن به شهر باید از تاکسی استفاده کنید. تاکسی‌های اصفهان ۲۴ ساعته فعال هستند و به گردشگران خدمات فوق‌العاده‌ای ارائه می‌کنند. در این فرودگاه، امکانات لازم برای استفاده از اسنپ و تپسی نیز در نظر گرفته شده است. 

فرودگاه اصفهان

فرودگاه اصفهان

سفر زمینی :

یکی از روش‌های سفر به اصفهان، استفاده از اتوبوس است. این نوع سفر به نسبت سفر هوایی، مقرون به صرفه‌تر در نظر گرفته می‌شود؛ اگر از تهران به اصفهان می‌روید، با مراجعه به پایانه‌های مسافربری می‌توانید به راحتی به شهر اصفهان سفر کنید. اصفهان چهار ترمینال به نام‌های ترمینال کاوه، ترمینال صفه، ترمینال زاینده‌رود و ترمینال جی دارد. این ترمینال‌ها به ترتیب در شمال، جنوب، غرب و شرق اصفهان واقع شده‌اند. 

پایانه اتوبوسرانی

پایانه اتوبوسرانی اصفهان

سفر با قطار :

یکی دیگر از روش‌های سفر زمینی به اصفهان، سفر با قطار است. همه شهرهای بزرگ ایران، به اصفهان، مسیر ریلی دارند و به راحتی می‌توانید با قطار به این شهر زیبا سفر کنید و لذت ببرید. 

راه آهن

راه آهن اصفهان

سفر با خودروی شخصی :

سفر با خودروی شخصی برای گردشگرانی که در استان‌های همجوار اصفهان زندگی می‌کنند، بسیار جذاب و مقرون به صرفه است. برخی گردشگران از تهران نیز با خودروی شخصی به اصفهان می‌روند. 
فاصله از اصفهان تا تهران حدود ۴۵۰ کیلومتر (5 ساعت) است. برای حرکت از تهران به اصفهان باید از مسیرآزادراه تهران به قم، کاشان و شاهین‌شهر بروید و از آنجا وارد اصفهان بشوید. حرکت در این مسیر، حدود پنج ساعت طول می‌کشد. 

مسیر دسترسی از تهران به اصفهان

مسیر دسترسی از تهران به اصفهان

کسانی که از مشهد به اصفهان سفر می‌کنند، باید بدانند که فاصله از اصفهان تا مشهد، حدود 1165 کیلومتر (14 ساعت) است. برای سفر از شهرهای غربی ایران به اصفهان، مسیر همدان، ملایر، اراک و شاهین‌شهر شما را به شهر اصفهان می‌رساند. مسیر سفر از جنوب ایران به اصفهان، از شهرهای سیرجان، شهر بابک، آباده و شهرضا می‌گذرد و به اصفهان می‌رسد.

مسیر دسترسی از مشهد به اصفهان

مسیر دسترسی از مشهد به اصفهان

  • آب و هوای اصفهان :

اصفهان در منطقه‌ای نیمه‌بیابانی قرار دارد و آب و هوای آن معتدل و خشک است. حداکثر دمای هوا در این شهر، در فصل تابستان حدود ۴۰ درجه سانتیگراد و در فصل زمستان منفی ۱۸ درجه است. آب و هوای اصفهان در منطقه شمال و شرق این شهر کویری و در جنوب آن، هوا خنک‌تر است.

پاییز اصفهان

پاییز اصفهان

  • بهترین زمان سفر به اصفهان :

ماه اردیبهشت در فصل بهار و مهرماه در فصل پاییز، بهترین زمان سفر به اصفهان محسوب می‌شوند.

بیشتر گردشگران، اردیبهشت را برای سفر به اصفهان در نظر می‌گیرند. شرایط آب و هوایی در این زمان‌ از سال، بسیار مطلوب است و زاینده‌رود در بهترین حالت خود از لحاظ پرآبی قرار دارد. زیبایی شهر در این زمان توصیف‌ناشدنی است. خلوتی اصفهان در این زمان سبب افت قیمت هتل‌ها و اقامتگاه‌های آن می‌شود.

پاییز اصفهان

اصفهان پاییزی

شلوغ‌ترین زمان سفر به اصفهان، عیدنوروز است. آب و هوای خوب و طبیعت زیبای اصفهان در این فصل، گردشگران را جذب تماشای خود می‌کند. این زمان به علت وجود متقاضیان زیاد، گران‌ترین فصل سفر به اصفهان نیز محسوب می‌شود.  

زمستان اصفهان

اصفهان برفی

  • بهترین تفریحگاه‌های اصفهان :

اصفهان به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری در ایران، زیبایی‌های طبیعی و تفریحی بسیاری برای عرضه به گردشگران دارد. مراکز تفریحی این شهر، هر روز در حال گسترش هستند. گردشگران با سفر به این شهر، لحظات رویایی فوق‌العاده‌ای را برای خود رقم می‌زنند.

1- پارک جنگلی ناژوان :

پارک جنگلی ناژوان، یکی از مهم‌ترین مراکز تفریحی اصفهان محسوب می‌شود. این پارک زیبا و سرسبز به زاینده‌رود نزدیک است. پوشش گیاهی جذاب و متنوع پارک ناژوان و امکانات بسیار خوب آن، این پارک را برای استفاده گردشگران جذاب می‌کند.
امکانات تفریحی پارک جنگلی ناژوان عبارتند از: باغ پرندگان، باغ پروانه‌ها، باغ خزندگان، آکواریوم، موزه صدف، مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و قایق‌رانی را شامل می‌شوند. پارک جنگلی ناژوان بهترین جا برای خوشگذرانی خانواده‌های اصفهانی است. 
آدرس : اصفهان، اتوبان شهيد حبيب اللهی، ميدان سهروردی، خيابان الفت | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

پارک جنگلی ناژوان

پارک جنگلی ناژوان

2- باغ پرندگان اصفهان :

باغ پرندگان اصفهان از مراکز تفریحی این شهر محسوب می‌شود و در پارک جنگلی ناژوان قرار دارد؛ این باغ زیبا، حدود ۴۰۰۰ پرنده از گونه‌های مختلف را در خود جای داده است. پرنده‌نگری از مهم‌ترین تفریحات این باغ است و بهترین جا برای طبیعت‌دوستان و علاقه‌مندان به پرنده‌ها محسوب می‌شود. 
آلاچیق‌های زیبایی در این باغ است که برای استراحت گردشگران در نظر گرفته شده‌اند. این باغ به کافه مجهز است و هگام استراحت در آن می‌توانید از صرف نوشیدنی مورد علاقه خودتان لذت ببرید. 
آدرس : اصفهان، میدان سهروردی، خیابان الفت | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

باغ پرندگان

باغ پرندگان

 3- باغ جوان اصفهان :

باغ جوان اصفهان از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی و تفریحی شهر محسوب می‌شود؛ این باغ به علت وجود امکانات تفریحی هیجان‌انگیز، به باغ جوانان شهرت یافته است. باشگاه پینت‌بال، باغ فوتبال حبابی، کارتینگ، پینت‌بال، آرچری، لیزرتگ، روپ ادونچر، یورو جامپینگ، ترامپولینگ، پراک بادی، قایقرانی کودک، بسکتبال، گیم‌سیتی، چمن مصنوعی، زیپ‌لاین و والیبال ساحلی از مهم‌ترین امکانات تفریحی این باغ هستند. 
در این مجموعه تفریحی، سه فاز پذیرایی وجود دارد که کافی‌شاپ، رستوران جنگلی و بوفه را شامل می‌شوند. 
آدرس : اصفهان، خیابان مشتاق سوم (سلمان فارسی)، بعد از پل شهرستان | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

باغ جوان

باغ جوان

4- آکواریوم اصفهان :

آکواریوم اصفهان از مراکز تفریحی این شهر زیبا است که طرفداران زیادی دارد. این مجموعه تفریحی نیز در پارک ناژوان قرار دارد. آکواریوم اصفهان، یک تونل زیرزمینی دارد که برای دسترسی به آن باید یک مسیر هفت متری از زیر زمین را طی کنید تا به محفظه اصلی آکواریوم برسید. 
۳۳ آکواریوم در این مجموعه دیده می‌شود. این آکواریوم‌ها، ماهی‌هایی را از اقیانوس‌های مختلف در خود جمع کرده‌اند؛ خرچنگ آبی، عقرب ماهی، اسب دریایی، کمانگیر و ماهی خاویار نمونه‌هایی از این دست هستند. 
آدرس : اصفهان، پارک جنگلی ناژوان، بلوار الفت | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

آکواریوم

آکواریوم اصفهان

 5- پارک آبی آبسار :

پارک آبی آبسار یکی از مکان‌های تفریحی برای تفریحات آبی هیجان‌انگیز در اصفهان محسوب می‌شود؛ این پارک آبی مناسب گردشگرانی است که از آب بازی لذت می‌برند. تفریحات این پارک در فصل‌های گرم سال بسیار جذاب هستند و حضور در آن سبب می‌شود بسیار به شما خوش بگذرد؛ این پارک، مجهزترین پارک آبی اصفهان محسوب می‌شود. 
استفاده از امکاناتی چون سرسره، استخر موج، قیف موج، رودخانه، جکوزی، استخر، سونا و سالن ماساژ برای گردشگران بسیار جذاب است. 

آدرس : اصفهان، سپاهان شهر، بلوار شاهد | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

پارک آبی آبسار

پارک آبی آبسار

6- کارتینگ پارسا :

کارتینگ پارسا از مکان‌های تفریحی هیجان‌انگیز برای استفاده جوانان است. در این پیست به کسانی که تجربه پیست‌سواری ندارند، آموزش‌های لازم داده می‌شود. اگر عاشق هیجان و سرعت هستید، نگران نباشید، سرعت ماشین‌های این پیست زیاد است و هیجان آن به شما لذت بسیاری می‌دهد. در این کارتینگ تمام استانداردها رعایت شده است. 
آدرس : اصفهان، سه راه, حکیم نظامی, ورزشگاه, ۲۲بهمن، خیابان دانشگاه | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

کارتینگ پارسا

کارتینگ پارسا

7- کوه صفه :

کوه صفه از مراکز تفریحی اصفهان است و با مرکز شهر فاصله زیادی دارد. این کوه زیبا، با ۲۲۴۱ متر ارتفاع، دارای چشمه‌ها و غارهای زیبا و متعددی است که بر زیبایی طبیعت منطقه می‌افزایند. این کوه به امکانات تفریحی چون کوهنوردی، سنگ‌نوردی و پیاده‌روی مجهز است و یکی از مهم‌ترین مراکز تفریحی شهر محسوب می‌شود. 
از کوه صفه در طول تاریخ به عنوان پناهگاه استفاده می‌شد. باقی‌مانده‌های قلعه‌ شاه‌دژ در پایین کوه، نشان از قدمت زیاد این منطقه دارد. شیوه معماری بنا، قدمت آن را به دوره ساسانی می‌رساند. آبشار مصنوعی، تله‌کابین، سالن بولینگ و باغ وحش از امکانات تفریحی کوه صفه هستند. 

آدرس : اصفهان، بلوار شهدای صفه، بلوار تله کابین، مجموعه تفریحی کوه صفه اصفهان | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

کوه صفه

کوه صفه

8- اسکیپ روم اصفهان :

اتاق فرار یا اسکیپ‌روم از سرگرمی‌های جذاب برای عاشقان هیجان است. با اسکیپ روم، تجربه‌ای هیجان‌انگیز و ماجراجویانه نصیبتان شود. این اتاق‌ فرار دو بازی دارد که فرار از سلول و اپیدمی مهم‌ترین آنها هستند. هنگام فرار از سلول باید از زندان فرار کنید و در هنگام قرارگیری در اپیدمی، باید تلاش کنید تا از سرنوشت شومی که پیش روی خودتان دارید، نجات پیدا کنید. 

آدرس :  بلوار سجاد، چهارراه آپادانا اول، کوچه شهریار، پلاک ۱۶ |  برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

9- شهر رویاها :

شهر رویاها، بزرگترین مرکز تفریحی اصفهان است و حدود ۱۷۰۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. این مجموعه، از دوفضای باز و سرپوشیده برخوردار است و امکانات تفریحی آن با بهره‌گیری از تجهیزات روز دنیا، در اختیار تمامی رده‌های سنی قرار می‌گیرد. شهر رویاها بهترین جا برای گردش‌های گروهی و خانوادگی محسوب می‌شود. 
کاروسل، رالی کودک، سالن‌های بازی کامپیوتری، سینما رویا، کارتینگ، سفر به فضا، دنیای زیر آب، بازی‌های آبی و ترن هوایی از مهم‌ترین تفریحات این مجموعه هستند. 

آدرس : اصفهان، اتوبان کمربندی شرق اصفهان،جنب میدان میوه‌و‌تره‌بار |  برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

شهر رویاها

شهر رویاها

9- باشگاه پینت بال کوهستان :

پینت بال کوهستان، از مهم‌ترین باشگاه‌های پینت بال اصفهان محسوب می‌شود؛ این باشگاه وسعت زیادی دارد و تجهیزات و امکانات بسیار خوب و استانداردی برای علاقمندان خود تدارک دیده است. 

آدرس : اصفهان، بهارستان، بلوار ولیعصر، قبل از پارک کوهستان | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

پینت بال کوهستان

پینت بال کوهستان

  • جاهای دیدنی اصفهان :

جاهای دیدنی اصفهان برای تماشای گردشگران بسیار زیاد و متنوع هستند. معماری آثار دیدنی این شهر، جزو جذاب‌ترین ویژگی‌های شهر اصفهان است که گردشگران از بازدید آن لذت می‌برند. 

 میدان نقش جهان :

میدان نقش جهان، از معروف ترین جاهای دیدنی اصفهان است که تجربیات تاریخی بسیاری را در خود، ثبت و ضبط کرده است. سابقه بنای میدان نقش جهان به دوره حکومت تیموریان می‌رسد. در آن دوره، این میدان بسیار کوچک بود. با روی کار آمدن صفویان، شاه عباس اول صفوی این میدان را وسعت داد و آن را به شکل امروزی درآورد. 
نشستن کنار حوض زیبای میدان نقش جهان، تماشای زلالی آب و چشم‌انداز این میدان، بسیار لذت‌بخش و تماشایی است. اگر با ماشین شخصی به میدان نقش جهان بروید، در آنجا برای پارک ماشین جایی پیدا نمی‌کنید؛ پس بهتر است خودروی خود را در کوچه‌های پشتی میدان و پارکینگ‌های عمومی آن پارک کنید. 

آدرس : اصفهان، میدان نقش جهان | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان

 مسجد شیخ لطف‌الله :

مسجد شیخ لطف‌الله یکی از دیدنی‌ترین جاهای اصفهان است و معماری آن هر گردشگر داخلی و خارجی را شگفت‌زده می‌کند. مسجد درباری که بی‌مناره و صحن ساخته شده است و در طول روز، تغییر رنگ می‌دهد و گاهی رنگ‌ خاکستری و صورتی به خود می‌گیرد و گاهی خاکی رنگ است. گنبد مسجد شیخ لطف‌الله، مدورترین گنبد جهان محسوب می‌شود و طرح و رنگ کاشی‌ها و تزئینات داخلی آن، هر گردشگری را غرق حیرت می‌کنند. 

آدرس : اصفهان، ضلع شرقی میدان نقش جهان، روبه‌روی کاخ عالی قاپو  | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

مسجد جامع شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله

 سی و سه پل :

سی و سه پل در دوره حکومت شاه‌عباس صفوی و به دست الله‌وردی خان بنا شد. این بنا مهم‌ترین نماد شهر اصفهان محسوب می‌شود. این پل زیبا و تاریخی ۳۳ دهانه دارد و یکی از معماری‌های شگفت‌انگیز اصفهان را به خود اختصاص می‌دهد. اغلب گردشگران شب‌هنگام به سی و سه پل می‌روند. زیبایی‌های سی و سه پل در شب به اوج خود می‌رسند؛ زیرا شکوه آن در زیر نورپردازی‌ها چندین برابر می‌شود. 

آدرس : اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهار باغ عباسی | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

سی و سه پل

سی و سه پل

پل خواجو :

پل خواجوی اصفهان نیز از بناهای بازمانده از دوره صفویه است. این پل ارزشمند تاریخی، در میانه خود ساختمانی کوچک با تزئیناتی ساده دارد که آن را برای خاندان سلطنتی ساخته‌اند. جذاب‌ترین صحنه‌ای که از روی پل می‌بینید، چشم‌انداز زیبای زاینده‌رود و تماشای آب آن است. زیبایی پل خواجو هنگام غروب خورشید و هنگام شب، چندین برابر می‌شود. 

آدرس : اصفهان، خیابان کمال اسماعیل | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

پل خواجو

پل خواجو

کاخ چهل‌ستون :

کاخ چهل ستون اصفهان در دوره شاه عباس صفوی ساخته و در دوره شاه عباس دوم تکمیل شد. بنای کاخ چهل ستون مانند دیگر آثار تاریخی ایران، نمادی از شکوه و عظمت حکومت صفویه بود. این کاخ زیبا، در دل یک باغ قرار دارد و چون تکه‌ای از بهشت خودنمایی می‌کند.
کاخ چهل ستون ۲۰ ستون دارد که با انعکاس نقش آنها در آب حوض، دوبرابر می‌شوند. نقاشی، کاشی‌کاری و آیینه‌کاری‌های چهل ستون بسیار تماشایی و تحسین‌برانگیز هستند. 

آدرس : اصفهان، میدان امام حسین٬ خیابان استانداری | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

کاخ چهل ستون

کاخ چهلستون

 منارجنبان :

منارجنبان اصفهان از جذاب‌ترین دیدنی‌های این شهر است که ظاهر ساده دارد و ویژگی‌ عجیب آن این است که مناره در حالت عادی حرکت می کند. این اثر معماری جذاب، دومناره دارد که پهنای آنها ۹ متر و درازای آنها ۱۷ متر است. رنگ آبی کاشی‌های فیروزه‌ای مناره‌ها در قسمت بالای آنها، زیبایی مناره‌ها را چندین برابر می‌کند.  

آدرس : اصفهان، در 6 کیلومتری غرب اصفهان، بزرگراه آتشگاه به سوی نجف آباد، بعد از خیابان بهشت | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

منارجنبان

منارجنبان

مسجد امام اصفهان :

مسجد امام اصفهان که به مسجد شاه نیز معروف است، از آثار برجسته معماری ایرانی-اسلامی محسوب می‌شود. این بنای عظیم در دوره پادشاهی شاه عباس صفوی ساخته شد. این مسجد به عنوان یادبودی برای شاه طهماسب اول بنا شد. استاد علی اکبر اصفهانی معمار بنا و محب‌علی بیک لله نیز ناظر آن بوده است. این اثر یکی از دیدنی‌های محبوب علاقمندان تاریخ است. 

آدرس : اصفهان، دروازه دولت، خیابان سپاه، میدان نقش جهان | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

مسجد امام اصفهان

مسجد امام

چهارباغ عباسی :

چهارباغ عباسی یکی از زیباترین خیابان‌های اصفهان است که درختانی زیبا و سرسبز در اطراف آن قرار دارند. این باغ زیبا و تماشایی از سی و سه پل آغاز می شود و تا شمال شهر اصفهان ادامه دارد. چهارباغ عباسی که به چهارباغ بالا نیز شهرت دارد، در دوره اوج قدرت صفویه ساخته شد و بعدها به تدریج، چهارباغ پایین نیز به آن افزوده شد. مسیر این بنا به سمت جنوب شهر اصفهان می‌رود و سی و سه پل نقطه اتصال این دو باغ است.
چهارباغ عباسی در دوره قاجار آسیب دید و در برخی جاها درختان آن را قطع کردند؛ اما هنوز هم این مسیر یکی از بهترین جاهای دیدنی اصفهان است و انتخابی عالی برای پیاده‌روی در طول شهر به شمار می‌رود.   

آدرس : اصفهان، خیابان چهار باغ، تقاطع فلکه شهدا و دروازه شیراز | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

چهار باغ

چهار باغ عباسی

 کلیسای وانک :

کلیسای وانک جزو جاهای دیدنی اصفهان محسوب می‌شود. آوازه این کلیسا با تاریخ شهر اصفهان گره خورده است. کلیسا در دوره حکومت شاه عباس دوم صفوی برای ارامنه ساخته شد و به عنوان قلب تپنده محله جلفا شهرت یافت. 
کلیسای وانک از ترکیب معماری اسلامی-ارمنی ساخته شده است. این کلیسا نقاشی‌های جذاب و زیبایی‌ دارد که تماشای آنها برای گردشگران جذابیت بسیاری دارد. گنبد زیبای بنا از بخش‌های دیدنی کلیسا است.

آدرس : اصفهان،  چهارراه حکیم نظامی، خیابان نظر شرقی کوچه آلفرد | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

کلیسای وانک

کلیسای وانک

کاخ عالی‌قاپو :

کاخ عالی قاپو در دوره حکومت صفویه و اوج قدرت شاه عباس صفوی بنا شد. این کاخ زیبا که روبروی مسجد شیخ لطف‌الله قرار دارد، بعد از دوره صفویه و هنگام جنگ افغان‌ها، آسیب بسیار دید؛ اما شکوه و عظمت آن همچنان به جای مانده است. این کاخ زیبا از جاهای دیدنی به شمار می‌رود که گردشگران خارجی بسیار از آن استقبال می‌کنند و بام آن، چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای به میدان نقش جهان دارد. 

آدرس : اصفهان، خیابان استانداری، ضلع غربی میدان نقش جهان | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

کاخ عالی قاپو

کاخ عالی قاپو

خانه مشیرالملک :

خانه مشیرالملک یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های اصفهان و متعلق به خاندان مشیر است که از منشیان دربار صفویه محسوب می‌شدند. این خانه زیبا به سبک خانه‌های اشرافی دوره صفویه بنا شده است. روح گرم و صمیمی معماری ایرانی در آجر به آجر این بنا دمیده و مشاهده می‌شود. 
تزئینات داخلی بنای مشیرالملک، به زیبایی یک اثر اشرافی است و گردشگران را غرق تماشای خود می‌کند. حیات خانه، باغچه‌، حوض آب و پنجره‌های زیبا با شیشه‌های رنگارنگ، بر زیبایی این خانه می‌افزایند و گردشگران را جذب تماشای خود می‌کنند.   

آدرس : اصفهان، محله گلبهار، خیابان هاتف (شمال به جنوب)، خیابان یخچال، کوی هارونیه | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

خانه مشیرالملک

خانه مشیرالملک

 جلفا :

محله جلفا در اصفهان از جاهای دیدنی خاص شهر است که معماری جذابی برای بازدید گردشگران دارد. شاه عباس اول ارمنی‌ها را برای پیشرفت صنعت به اصفهان آورد و آنها را در محله جلفا سکونت داد. کلیسای بیت‌اللحم و کلیسای وانک از دیدنی‌های این محله هستند و بازدید از آنها جذابیت زیادی برای گردشگران دارد. 
محله چهارسوق جلفا از تاریخی‌ترین جاهای این محله است و قدم‌زدن در آن جزو سرگرمی‌های گردشگران محسوب می‌شود. بازارهای قدیمی این محله از دیگر جاذبه‌های آن هستند که خرید از آنها برای گردشگران امکان‌پذیر است. 

آدرس : اصفهان، بخش جنوبی زاینده رود، بین سی و سه پل و پل مارنان | برای دیدن ادرس دقیق اینجا کلیک شود

محله جلفا

محله جلفا

آتشگاه اصفهان :

آتشگاه اصفهان در غرب شهر اصفهان است و حدود 8 کیلومتر (15 دقیقه) با شهر فاصله دارد. آتشگاه معماری جذابی دارد و بنای اصلی آن به دوره ساسانی بازمی‌گردد و از دیدنی ترین جاهای اصفهان به شمار می‌رود. 

آدرس : اصفهان،  ۱۰۰ متری کوه آتشگاه، هشت کیلومتری غرب اصفهان | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

آتشگاه

آتشگاه

مسجد جامع عتیق اصفهان :

مسجد جامع عتیق اصفهان از قدیمی‌ترین بناهای شهر است. تاریخ بنای این مسجد به دوره سلجوقیان می‌رسد. این مسجد چهارایوانی با نام مسجد جمعه نیز شناخته می‌شود. نمای امروزی مسجد، ویژگی‌های معماری دوره صفویه را دارد. این مسجد ورودی‌های متعددی دارد که هریک، فضاهای متعددی را به بخش‌هایی از بافت داخل آن وصل می‌کنند. 
ورودی‌های مسجد در یک زمان‌ بنا نشده‌؛ بلکه هریک را در زمان‌های متعددی ساخته‌اند. محراب اولجایتو از بخش‌های مهم و جذاب مسجد است که معماران، آن را با دستور سلطان محمد خدابنده معروف به اولجایتو ساخته‌اند. گچ‌بری‌های بنا نیز از زیباترین بخش‌های آن هستند که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کنند.

آدرس : اصفهان،  میدان قیام ، خیابان علامه مجلسی ، آخر بازار بزرگ | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

مسجد جامع عتیق

مسجد جامع عتیق

 آرامگاه صائب تبریزی :

آرامگاه صائب تبریزی در اصفهان از دیگر جاهای دیدنی این شهر زیبا است که علاقمدان فرهنگ و ادب از آن بازدید می‌کنند. آرامگاه صائب تبریزی در یکی از شلوغ‌ترین محلات اصفهان است و آن را با اسلوب معماری دوره صفویه بنا کرده‌اند. فضای این آرامگاه با درختان سر به فلک کشیده ، پوشیده شده است و زیبایی جذاب و خیره‌کننده‌ای دارد.
میرزامحمدعلی صائب تبریزی، از شاعران به نام و بزرگ‌ترین غزل‌سرای قرن ۱۱ هجری قمری بود. او شاعر صاحب سبک هندی بود و آثار بسیاری از وی به جای مانده است. صائب، در زمان زندگی خود به لقب ملک‌الشعرایی دربار صفوی نیز مفتخر شد.

آدرس : اصفهان، محله لنبان، خیابان صائب | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

آرامگاه صائب تبریزی

آرامگاه صائب تبریزی

 حمام شیخ بهایی :

حمام شیخ بهایی از آثار معماری اصفهان و از شاهکارهای مهندسی این شهر زیبا است. این حمام تاریخی با سیستم دم و گاز گرم می‌شود. شیخ بهایی از گاز متانی که از فاضلاب مسجد جامع ایجاد می‌شد و روغن عصارخانه کنار حمام، برای گرم کردن آب استفاده می‌کرد.
حمام شیخ بهایی به حمامی معروف است که تنها با یک شمع گرم می‌شود. این حمام که باستان‌شناسان تاریخ بنای آن را در سال ۱۰۶۵ هجری قمری ذکر کرده‌اند، در سال‌های اخیر مرمت شده است.  

آدرس : اصفهان، میدان امام علی، بازار بزرگ | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

حمام شیخ بهایی

حمام شیخ بهایی

 عمارت هشت بهشت :

بنای هشت بهشت از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان است؛ این بنا با دستور شاه اسماعیل صفوی ساخته شد. هشت بهشت با گذر زمان، تغییرات بسیاری کرد و بخش‌هایی جدید به آن اضافه و قسمت‌هایی نیز از آن حذف شد. این عمارت زیبا و اشرافی در میانه باغی زیبا ساخته شده است و چشم‌اندازی جذاب و رویایی دارد. 
کاخ هشت بهشت در دوره قاجاریه تغییر کرد و از زیبایی و تزئینات آن کاسته شد. بازدید از هشت بهشت، از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به اصفهان است و قدم‌زدن در آن، روح و روان گردشگران را جلا می‌دهد.  

آدرس : اصفهان، خیابان باغ گلدسته، پارک شهید رجائی | برای دیدن آدرس دقیق اینجا کلیک شود

عمارت هشت بهشت

عمارت هشت بهشت

  •  موزه‌های اصفهان :

اصفهان موزه‌های بسیاری برای بازدید دارد که یکی از یکی زیباترند. این موزه‌ها بهترین مکان‌های بازدید برای علاقمندان به تاریخ و فرهنگ‌دوستان به شمار می‌روند. 
موزه چهلستون یکی از موزه‌های اصفهان است که آن را با ترکیبی از معماری ایرانی، اروپایی و چینی ساخته‌اند. این موزه را دومین موزه قدیمی جهان می‌دانند. موزه چهل ستون بیشتر از ۲۰۰۰ متر وسعت دارد. این موزه، تالارهای زیبایی دارد که یکی از آنها تالار آیینه است. تالار ۱۸ ستون، ایوان‌های پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تزئینات نقاشی که دارند، از جذاب‌ترین بخش‌های این موزه تماشایی هستند.

موزه موسیقی

موزه موسیقی

موزه کلیسا وانک از دیگر موزه‌های جذاب اصفهان است که حدود ۸۰۰ شی عتیقه را در خود جای داده است. این اشیا متعلق به قرن ۱۶ تا قرن ۲۰ میلادی هستند. نسخ خطی و کتاب، تابلوهای نقاشی، ظروف چینی و سفال، آثار چوبی، غرفه‌های صنعت چاپ، غرفه مسکوکات، غرفه نسل‌کشی ارامنه و غرفه ارمنستان از جذاب‌ترین بخش‌های این مکان دیدنی هستند. 
موزه موسیقی، موزه‌ هنرهای تزئینی، خانه مشروطیت، موزه رکیب‌خانه، موزه علوم و فنون آموزش و پرورش، موزه تاریخ طبیعی، موزه صدف، موزه هنرهای معاصر، موزه آب، موزه عصارخانه، موزه شهدا، مجموعه موزه تخت فولاد، موزه باغ پروانه و موزه خصوصی حسین پناه، از دیگر موزه‌های معروف اصفهان هستند. 

موزه باغ پروانه

موزه باغ پروانه

  •  شکم‌گردی در اصفهان :

اصفهان علاوه بر دیدنی‌های جذاب و زیبا، غذاهای اعیانی بسیاری برای عرضه به گردشگران دارد. شاید بتوان گفت اصفهان یکی از جذاب‌ترین شهرها برای عاشقان شکم‌گردی است. اگر تجربه یک بار صرف بریانی را داشته باشید، طعم لذیذ آن را هرگز از یاد نمی‌برید. این غذا حرف اول را در بین غذاهای اصفهانی می‌زند. 

دوغ و گوش فیل

دوغ و گوش فیل

اگر جزو کسانی هستید که دوست دارید غذاهای شهرهای ایران را در رستوران صرف کنید، صرف بریانی در رستوران بریانی اعظم و رستوران خوان‌سالار که بهترین رستوران به شمار می‌روند، بسیار دلچسب و به یادماندنی است. 

بریونی

بریونی

  •  بازار و سوغات اصفهان :

خرید، از مهم‌ترین سرگرمی‌های سفر و اولویت بسیاری از گردشگران است. شناخت مراکز خرید اصفهان و بازارهای آن، کمک بهتری به گردشگران برای برنامه‌ریزی سفر می‌کند. مراکز خرید اصفهان هم شامل بازارهای سنتی شهر می‌شوند و هم بازارهای مدرن را دربرمی‌گیرند. 

 بازار بزرگ اصفهان :

بازار اصفهان، قدمت و وسعت زیادی دارد. مغازه‌های اطراف میدان نقش جهان، راسته‌های مختلف و ورودی قیصریه، مهمترین بخش‌های آن هستند. راسته تفنگ‌سازها، زرگرها و مسگرها از صنعتی‌ترین بخش‌های بازار است. اگر به بازار اصفهان رفتید، گز بهترین سوغاتی است که می‌توانید بخرید و همراه خودتان ببرید. 

بازار بزرگ

بازار برزگ اصفهان

مراکز مدرن خرید در اصفهان :

سیتی‌سنتر، مجتمع کوثر، مرکز خرید جلفا، مجتمع تجاری پارک، مرکز خرید مارتین، مرکز خرید ارکیده و مرکز خرید جهان‌نما  نیز از مراکز خرید مدرن در اصفهان محسوب می‌شوند. در این مراکز خرید، انواع پوشاک، انواع کیف و کفش، لوازم بهداشتی، آرایشی، اسباب‌بازی، جواهرات، مبلمان، لوازم تزیینی و اکسسوری در این مراکز خرید به فروش می‌رسد.

سیتی سنتر

سیتی سنتر

سیتی سنتر هفت طبقه دارد و فروشگاه‌های آن، اجناس برند به گردشگران عرضه می‌کنند. قیمت لوازم این مرکز خرید، بسیار گران قیمت است؛ پس اگر قصد خرید ارزان را دارید، این مرکز خرید مناسب شما نیست. این مجتمع به امکاناتی چون سالن بازی کودک، فضای سبز، هتل و هایپرمارکت مجهز است. 
خاتم‌کاری، قلم‌زنی، فیروزه‌کوبی، سفال، سرامیک، قالی، میناکاری و ملیله‌کاری از مهم‌ترین صنایع دستی اصفهان محسوب می‌شوند. 
گز، سوهان عسلی، پولکی، عسل، گلاب قمصر کاشان و شیرینی برنجی از خوشمزه‌ترین سوغات خوراکی اصفهان هستند که گردشگران می‌خرند و همراه خود می‌برند. 

گز

گز 

  • اقامت در اصفهان :

جاهای دیدنی اصفهان زیاد هستند و بازدید از همه آنها در یک روز امکان‌پذیر نیست و به زمان بیشتری نیاز دارد. در سفر به این مقصد گردشگری زیبا و جذاب، نگران اقامت خود نباشید. هتل‌های شیک گران‌قیمت پرستاره و هتل‌های کم‌ستاره ارزان‌قیمتی در اصفهان وجود دارد که طبق بودجه و سلیقه‌تان می‌توانید هریک از آنها را انتخاب کنید و از اقامت در آن لذت ببرید. 

اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه بوم گردی در اصفهان

اقامتگاه‌های بوم‌گردی اصفهان با معماری زیبا و قیمت‌های مناسب، بهترین گزینه برای اقامت گردشگران محسوب می‌شوند. با اجاره بوم‌گردی اصفهان و اجاره سوئیت‌ اصفهان، در فضاهایی جذاب و دلنشین اقامت کنید و لذت ببرید. 

اقامتگاه بوم گردی

اقامتگاه بوم گردی در اصفهان

اقامتگاه‌های بوم‌گردی اصفهان، با معماری سنتی این شهر زیبا ساخته شده‌اند. اغلب این اقامتگاه‌ها ظاهری شبیه هم دارند. اتاق‌های اقامتگاه‌ها شیشه‌های رنگی دارند و حیات بیشتر آنها از حوض آب و درختان بلندقامت برخوردار است. پنجره‌های هلالی این اقامتگاه‌ها، بر زیبایی آنها می‌افزاید. اتاق‌ها از نور خوبی برخوردار هستند و استفاده از سرویس خواب‌های سفید، بر فضای شاد آنها می‌افزاید.  

اصفهان از چشم انداز هتل اقامتی

اصفهان از چشم انداز هتل اقامتی

سفر به اصفهان یکی از جذاب‌ترین سفرهایی است که تجربه می‌کنید؛ اگر اهل تاریخ و هنر هستید، زیبایی‌های این شهر هوش از سرتان می‌برد و گشت و گذاری به‌یادماندنی و جذاب را برایتان رقم می‌زند. 
 


منبع: ایران بوم گردی

دسته ها: استان ها اصفهان مجله ایران بوم گردی

مکان در نقشه

ارسال دیدگاه



دیدگاه کاربران

نظری ثبت نشده است.

پربازدید ترین مطالب

تگ